Πρίν μερικά χρόνια οι επιλογές που είχε μια γυναίκα για την αγορά ποδηλάτου δεν ήταν και πάρα πολλές. Θα έπρεπε να αγοράσει όποιο ποδήλατο δεν ήταν πολύ . . . ψηλό αφού δεν υπήρχαν και πολλά διαφορετικά μεγέθη ποδηλάτων. Κατά τη θέση οδήγησης, αν το τιμόνι ήταν πολύ μακριά από τη σέλα και ήταν άβολο να πάς ακόμη και την μικρότερη απόσταση, μια γυναίκα έπρεπε να συμβιβαστεί με το γεγονός ότι δεν υπήρχαν και πάλι πολλές επιλογές. Ίσως μια αλλαγή του λαιμού του τιμονιού (τοποθετώντας κοντύτερο λαιμό) «χρύσωνε το χάπι» και έδινε την αίσθηση της πιο άνετης οδήγησης, και πάλι αυτός ήταν όμως ένας συμβιβασμός που έπρεπε να γίνει.
Ορισμένες γυναίκες λόγω του σωματότυπού τους (λεπτά, μακρυά πόδια και στενή πύελο) δεν αντιμετωπίζουν τα παραπάνω προβλήματα μια και τα «ανδρικά» ποδήλατα τους ταιριάζουν χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Όμως, αυτές οι γυναίκες είναι περισσότερο η εξαίρεση παρά ο κανόνας.
Οι γυναίκες, κατά γενικό κανόνα, έχουν αναλογικά κοντύτερο σώμα και μακρύτερα πόδια από τους άνδρες. Επίσης έχουν ευρύτερη πύελο και λιγότερη δύμαμη στο πάνω μέρος του σώματός τους. Ακόμα και αν το ύψος του ποδηλάτου ταιριάζει στο ύψος της γυναίκας, το μήκος του οριζόντιου σωλήνα του σκελετού, ο λαιμός του τιμονιού, ή οι δισκοβαχίονες μπορεί να είναι πολύ μακρείς, ενώ η σέλα να είναι πολύ στενή.
Τι συμβαίνει λοιπόν όταν το ποδήλατο δεν είναι το μέγεθός μας; Εάν ποδηλατείτε απλά γύρω από το τεράγωνο της γειτονιά σας δεν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα. Αντίθετα, εάν αρχίσετε να καλύπτετε μεγαλύτερες αποστάσεις θα αρχίσετε να αισθάνεστε πόνους διαφορετικού βαθμού και έντασης στον αυχένα, την πλάτη, και τους γοφούς. Επίσης η αποτελεσματικότητα του πενταλαρίσματός σας θα υποφέρει και αυτή.
Ευτυχώς όμως, όλα αυτά τα προβλήματα έχουν κατανοηθεί από τους περισσότερους κατασκευαστές ποδηλάτων οι οποίοι τώρα προσφέρουν πλέον στις γυναίκες ποδήλατα που ικανοποιούν τις δικές τους ανάγκες. Παρακάτω είναι ορισμένα σημεία του ποδηλάτου στα οποία δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα.
1. Σκελετός. Λόγω του ότι οι γυναίκες διαθέτουν αναλογικά κοντύτερο σώμα, χρειάζονται και κοντύτερο οριζόντιο σωλήνα στο σκελετό. Αν όμως μια γυναίκα είναι αρκετά κοντή (κάτω από το 1μ. 60εκ.) ο οριζόντιος σωλήνας μπορεί να είναι τόσο κοντός που να φέρνει το μπροστινό τροχό πολύ κοντά στο σκελετό με αποτέλεσμα το πόδι όταν βρίσκεται στην μπροστά θέση κατά το πεταλάρισμα να συμπίπτει με τον τροχό. Αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα, σε μια στροφή, την επαφή του ποδιού με τον τροχό και την πτώση του ποδηλάτη. Ορισμένοι κατασκευαστές δίνουν λύση σε αυτό το πρόβλημα χρησιμοποιώντας μικρότερης διαμέτρου τροχούς.
2. Λαιμός τιμονιού. Σε ένα σκελετό με μακρύ οριζόντιο σωλήνα, το πιο παλιό κόλπο είναι, η τοποθέτηση ενός κοντύτερου λαιμού τιμονιού. Αυτό θα φέρει το τιμόνι του ποδηλάτου πιο κοντά στη σέλα.
3. Τιμόνι. Οι γυναικείες ωμοπλάτες τείνουν να είναι στενότερες από τις ανδρικές. Ένα τιμόνι που έχει το σωστό πλάτος για έναν άνδρα δε σημαίνει ότι είναι και το πιο κατάλληλο για μια γυναίκα. Ένα τέτοιο τιμόνι μπορεί να προκαλέσει πόνο στους ώμους, τον αυχένα και την πλάτη. Υπάρχουν κατασκευαστές που προσφέρουν τιμόνια 36εκ. και 38 εκ. που ανταποκρίνονανται στις γυναικείες ανάγκες και τις στενές ωμοπλάτες.
4. Δισκοβραχίονες. Κοιτάξτε στο πίσω μέρος του βραχίονα και θα δείτε έναν αριθμό χαραγμένο στο μέταλλο. Το μήκος ενός κανονικού βραχίονα είναι 170-172,5 χιλιοστά. Για μια γυναίκα όμως το μήκος των 160-165 χιλιοστών είναι πιο κατάλληλο. Έχετε επίσης υπόψη σας ότι οι δισκοβραχίονες ενός ποδηλάτου βουνού θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 5 χιλιοστά μακρύτεροι από αυτούς του ποδηλάτου του δρόμου. Το επιπλέον μήκος βοηθάει την ευκολότερη περιστροφή των βραχιόνων (καλύτερος μοχλός) σε ανηφορικές κυρίως διαδρομές ή διαδρομές που απαιτούν ελιγμούς σε χαμηλές ταχύτητες. Άρα, για το ποδήλατο βουνού ένας βραχίονας 170 χιλιοστών θα ήταν ο καταλληλότερος για το γυναικείο σώμα.
5. Σέλα. Η γυναικεία πύελος είναι ελαφρώς ευρύτερη αυτής του άνδρα και τα μέρη του πυελικού οστού τα οποία κάθονται πάνω στη σέλα στη γυναίκα έχουν μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ τους από ότι στον άνδρα. Για να υποστηριχτεί το βάρος του σώματος μιας γυναίκας λοιπόν έτσι ώστε να μην στηρίζεται μόνο στην περιοχή των γεννητικών της οργάνων, χρειάζεται μια σέλα η οποία είναι φαρδύτερη στο πίσω της μέρος.
Επίλογος
Μετά από τόσες μετατροπές που μπορεί να γίνουν σε ένα ποδήλατο, η ερώτηση είναι, χρειάζεται άραγε μια γυναίκα «γυναικείο» ποδήλατο; Ορισμένες πιο ψηλές γυναίκες δεν έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα ακόμα και με τα «κανονικά» ποδήλατα, όσο ο οριζόντιος σωλήνας είναι λίγο κοντύτερος. Οι αθλητές και τριαθλητές επιδιώκουν τις πιο αεροδυναμικές θέσεις οπότε θα προτιμήσουν ένα ποδήλατο που τους δίνει τις δυνατότητες αυτές.
Μπορείτε να ρυθμίσετε οποιοδήποτε ποδήλατο να είναι στα μέτρα σας όσο το αρχικό τους ύψος είναι το κατάλληλο για σας. Οι ρυθμίσεις που μπορείτε να κάνετε είναι οι εξής. Μπορείτε να:
- αγοράσετε την κατάλληλη σέλα
- μετακινήσετε τη σέλα σας λίγο πιο μπροστά
- στρέψετε το τιμόνι σας ελαφρά προς τα πάνω
- τοποθετήσετε κοντύτερους βραχίονες
- ψηλώσετε το λαιμού τιμονιού ώστε να έχετε μια πιο όρθια θέση
- τοποθετήσετε κοντύτερο λαιμό τιμονιού
Φυσικά, υπάρχουν και οι συνέπειες όλων αυτών των ρυθμίσεων. Αν για παράδειγμα μια σέλα τοποθετηθεί πάρα πολύ μπροστά μπορεί να προκαλέσει αναποτελεσματικότητα στο πεταλάρισμα όπως επίσης να δημιουργήσει και κάποια προβλήματα στα γόνατα. Ένας πολύ κοντός λαιμός τιμονιού μπορεί να επηρεάσει το χειρισμό του τιμονιού και να προκαλέσει δυσκολία κατά την οδήγηση. Αν όλες οι ρυθμίσεις του ποδηλάτου είναι στα όριά τους τότε δεν μπορούν να γίνουν επιπλέον ρυθμίσεις αν χρειαστεί και θα πρέπει αναγκαστικά να κάνετε αλλαγές στο ποδηλατικό σας στύλ. Τέλος, ορισμένες γυναίκες, όσες αλλαγές ή ρυθμίσεις να κάνουν σε ένα κανονικό ποδήλατο, δεν θα αποφύγουν την έλλειψη άνεσης.
Όχι, όλες οι γυναίκες δεν χρειάζονται «γυναικείο» ποδήλατο. Όμως, όλες οι γυναίκες χρειάζονται ποδήλατα που να είναι στα μέτρα τους, κυρίως στην απόσταση μεταξύ της σέλας και του τιμονιού.
(Πηγή: cyclist.gr)