Μπορώ να φτιάξω μόνη μου ένα σκασμένο ελαστικό?

4597 views 1 Comment

Αργά ή γρήγορα, θα συμβεί. Θα τύχει να κάνεις πετάλι χαρούμενα  όταν ακούσεις σφύριγμα ή ένα ξαφνικό “μπαμ” και το ένα άκρο του ποδηλάτου θα βυθιστεί. Ναι, είναι ένα σκασμένο λάστιχο, με διαφορά το πιο κοινό πρόβλημα που θα αντιμετωπίσεις ως ποδηλάτης. Ανησυχία; Όχι. Η επισκευή είναι απλή.

Για να διασφαλιστεί ότι δεν θα αγχωθείτε την  επόμενη φορά, εδώ είναι ένας βήμα-προς-βήμα αντικατάσταση-σαμπρέλας οδηγός. Κάντε ένα αντίγραφο για να το κρατήσετε στο ποδηλατικό σας τσαντάκι μαζί με το κιτ επισκευής σας. Δεν θα χρειαστείτε οδηγίες μετά, αν την έχετε κάνει τη διαδικασία μερικές φορές.


Ας δούμε λοιπόν τα βήματα ένα προς ένα.

Για τα ποδήλατα χωρίς δισκόφρενα, ή τα ποδήλατα δρόμου.
1. Ανοίξτε το φρένο. Για να είναι εύκολο να αφαιρέσετε τον τροχό και να το βάλετε πίσω, τα περισσότερα φρένα μπορεί να διευρυνθούν. Για ένα φρένο cantilever, πιέστε τα δύο τακάκια των φρένων κατά τη ζάντα με το ένα χέρι και απαγκιστρώστε τον εγκάρσιο καλώδιο από το βραχίονα φρένου. Αυτό είναι το μικρό καλώδιο που περνάει πάνω από το τιμόνι για να ενταχθούν στα δύο τακάκια.. Για παράλληλα φρένα (όπως τα Shimano V-Brakes) πιέστε τα τακάκια προς το στεφάνι με το ένα χέρι και τραβήξτε τη μανέστρα (το σχήμα L- κομμάτι του σωλήνα που το καλώδιο περνά από μέσα) από τον οδηγό της στον βραχίονα φρένου, τα οποία θα επιτρέψουν το φρένο να ανοίξει.

2. Αφαιρέστε τον τροχό. Τα περισσότερα ποδήλατα πλέον έχουν γρήγορη απελευθέρωση(QR) , ώστε να μπορεί να αφαιρεθεί χωρίς τη χρήση εργαλείων. Εάν είναι  πίσω σκασμένο ελαστικό, αλλάξτε ταχύτητες στο μικρότερο γρανάζι για να μετακινήσετε το ντεραγιέ πλήρως προς τα έξω. Στη συνέχεια, ανοίξτε το QR με τράβηγμα του μοχλού 180 μοίρες. Θα πρέπει να αισθάνεστε ότι λύνεται, και ίσως να μπορείτε να δείτε τη λέξη “open” στο μοχλό. Βοηθά να τραβήξετε το ντεραγιέρ πίσω με το ένα χέρι καθώς πιέζετε τον τροχό προς τα εμπρός και προς τα κάτω με το άλλο. Αυτό είναι το μόνο που χρειάζεται για να αφαιρέσετε τον τροχό. Στη συνέχεια, στηρίξτε το ποδήλατο σε κάτι ή να  ακουμπήσετε την αριστερή πλευρά του, ώστε το σύστημα μετάδοσης να ήταν αντίθετο προς το έδαφος (δεν θέλετε άμμο στην αλυσίδα σας). Οι μπροστινοί τροχοί δεν είναι απαραίτητο να βγουν όταν το QR ανοίγει. Πολλά ποδήλατα έχουν δοντάκια στο πιρούνι που αιχμαλωτίζουν το QR για να αποτρέψουν τον τροχό από την εκτόπιση, εάν ο μοχλός είναι σωστά σφιγμένος. Αν αυτή είναι δική σας εγκατάσταση, κρατήστε τα δύο άκρα του QR και ξεβιδώστε το άλλο μέχρι να ελευθερώσει τα δοντάκια. Στη συνέχεια αφαιρέστε τον τροχό.

3. Αφαιρέστε τη παλιά σαμπρέλα. Το πιο δύσκολο μέρος της αντικατάστασης μιας σαμπρέλας είναι το πώς θα βγάλετε τη μία μεριά του ελαστικού για να βγάλετε τη σκασμένη σαμπρέλα. Στην αγορά πλέον κυκλοφορούν αξιόπιστα και λειτουργικά ‘’λεβιεδάκια’’ που αν τα βάλετε σωστά θα βγάλετε και θα βάλετε εύκολα το λάστιχο.
Εάν οποιαδήποτε αέρας παραμένει, ξεφουσκώσετε τη σαμπρέλα τελείως. Πιέστε μια βαλβίδα Schrader (η οποία μοιάζει με του αυτοκίνητου)  με τη γωνία ενός μοχλού ελαστικών, ξεβιδώστε και πιέστε την κορυφή της βαλβίδας Presta..(για τα ποδήλατα που έχουν βαλβίδα αυτοκινήτου) Στη συνέχεια, κρατήστε τον τροχό σε όρθια θέση και σπρώξτε τον μοχλό ελαστικών κάτω από τη μία άκρη του ελαστικού  στην απέναντι πλευρά του τροχού από το στέλεχος της βαλβίδας. Τραβήξτε το μοχλό προς τα κάτω για να βγει το πλαινό του ελαστικού πάνω από το στεφάνι, και κρατήστε το μοχλό. Τοποθετήστε το δεύτερο μοχλό, στο ίδιο μέρος του πλαινού, περίπου 4 εκ από το πρώτο μοχλό, και τραβήξτε προς τα κάτω, πάρα πολύ. Επαναλάβετε τη διαδικασία, με τους μοχλούς. Σύντομα, ένα τμήμα του πλαινού θα είναι εκτός, και θα πρέπει να μπορείτε να σύρετε ένα μοχλό γύρω από το στεφάνι ελεύθερα σε ολόκληρο το πλαϊνό του ελαστικού. Στη συνέχεια φθάστε στο εσωτερικό και βγάλτε τη σαμπρέλα τελείως.
Σημείωση: Η βαλβίδα Presta μπορεί να κρατιέται στο στεφάνι μέσω μιας βίδας ή οδοντωτού δακτυλίου, το οποίο πρέπει να αφαιρεθεί  από τη βαλβίδα πριν αφαιρεθεί η σαμπρέλα.

4. Εγκαταστήστε μια νέα σαμπρέλα. Ο ευκολότερος τρόπος για να διορθωθεί ένα κλατάρισμα κατά τη διάρκεια μιας βόλτας είναι η αντικατάσταση της  σαμπρέλας. Αποθηκεύστε τη τρυπημένη για μπάλωμα στο σπίτι, και κρατήστε τη για ρεζέρβα. Πριν από την εγκατάσταση νέας σαμπρέλας, θα πρέπει να ελέγξετε προσεκτικά για να δείτε αν ό, τι προκάλεσε το κλατάρισμα είναι ακόμη μέσα ή έχει κολλήσει (π.χ κομμάτι από γυαλί).. Προσεκτικά ψιλαφήστε  όλη τη διαδρομή γύρω από την περιφέρεια στο εσωτερικό του ελαστικού. Εάν έχετε ένα κουρέλι, το σκουπίζετε και  σπρώξτε προς τις δύο κατευθύνσεις. Θα πιάσει κάθε άλλο αιχμηρό αντικείμενο. Εάν βρείτε κάτι, βγάλτε  το προσεκτικά με ένα νύχι ή πετάξτε το με το πολυεργαλείο σας. Στη συνέχεια, φουσκώστε τη νέα σαμπρέλα αρκετά ακριβώς για να μην ειναι ξεφούσκωτο τελείως και αφαιρέστε τυχόν σκουπιδάκια. Βάλτε το στέλεχος βαλβίδας από την οπή, κατόπιν βάλτε τη σαμπρέλα γύρω από το λάστιχο. Εάν είναι απαραίτητο, αφήστε λίγο αέρα έξω έτσι ώστε η  σαμπρέλα να ταιριάζει χωρίς πτυχώσεις.

5. Τοποθετήστε το ελαστικό. Ξεκινήστε από το στέλεχος της βαλβίδας και  εργαστείτε με τα δύο χέρια σε κάθε κατεύθυνση για να ωθήσετε τη χαλαρή άκρη του ελαστικού πάνω από το στεφάνι. Θα βρείτε δυσκολία στην πλευρά απέναντι από το στέλεχος με αρκετά εκατοστά για να μπει ακόμα. Το τελευταίο αυτό τμήμα μπορεί να είναι δύσκολο να προχωρήσετε, ειδικά για τα στενά ελαστικά των ποδηλάτων δρόμου. Εάν έχετε κάποιο πρόβλημα, πηγαίνετε πίσω στο στέλεχος και ξεφουσκώστε πλήρως τη σαμπρέλα. Επίσης, κουνήστε το στέλεχος της βαλβίδας και πιέστε το επάνω από το  ελαστικό για να βεβαιωθείτε ότι η σαμπρέλα δεν εμπίπτει στο πεδίο κάτω από τα πλαινά του ελαστικού. Τσιμπήστε τα δύο πλαινά του ελαστικού μαζί έτσι ώστε να ταιριάζουν στο βαθύ τμήμα του κέντρου της ζάντας, και συνεχίστε να το κάνετε αυτό γύρω από την επίμονο κομμάτι του ελαστικού. Τοποθετήστε τον τροχό στο γόνατό σας, κρατήστε το ένα άκρο του ελαστικού που δεν έχει τοποθετηθεί για να το κρατήσει στη θέση του, στη συνέχεια, χρησιμοποιήστε τους αντίχειρές σας ή τη παλάμη του ισχυρότερου χεριού σας για να τοποθετηθεί το ελαστικό μέσα στη ζάντα. Αντισταθείτε με τους μοχλούς ελαστικών, γιατί υπάρχει κίνδυνος τρύπας στη σαμπρέλα. Αφού το ελαστικό έχει τοποθετηθεί, πηγαίνετε πίσω στο στέλεχος της βαλβίδας και πιέστε το επάνω προς στο ελαστικό και πάλι για να βεβαιωθείτε ότι η σαμπρέλα δεν εμπίπτει κάτω από το λάστιχο, στη συνέχεια, τραβήξτε το προς τα κάτω.

6. Φουσκώστε τo ελαστικό. Τοποθετήστε την αντλία στη βαλβίδα. Πιάστε τη κεφαλή και στηρίξτε το με το αντίχειρά σας πάνω από το ελαστικό και το δάχτυλό σας πίσω από μια ακτίνα έτσι δεν θα λυγίσει ή  σπάσει το στέλεχος της βαλβίδας όταν τρομπάρετε δυναμικά. Φουσκώστε με τη μισή-πίεση, στη συνέχεια, ελέγξτε για την σωστή τοποθέτηση. Μια λεπτή γραμμή διαμορφώθηκε στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού θα πρέπει να εμφανιστεί ακριβώς πάνω από το στεφάνι και να είναι σε ίση απόσταση από όλα στην περίμετρο γύρω από τις δύο πλευρές. Γυρίστε τον τροχό για να το δείτε αυτό. Αν η γραμμή κάνει τόξα πάνω από το στεφάνι, αυτό σημαίνει ότι η σαμπρέλα  θα σκάσει αν συνεχίζουμε να φουσκώνουμε. Ξεφουσκώστε το ελαστικό και σπρώξτε αυτό το τμήμα για να πάρει τη σαμπρέλα στο εσωτερικό του ελαστικού. Μερικές φορές ίσως χρειαστεί να σπρώξει με προσοχή τη σαμπρέλα με ένα μοχλό ελαστικών. Εάν η  γραμμή είναι κάτω από το στεφάνι, συνεχίστε το φούσκωμα και θα πρέπει να εμφανιστεί.

7. Εγκαταστήστε τον τροχό. Για ένα μπροστινό τροχό, στηρίξτε το ποδήλατο και κεντράρετε  το τροχού στο πιρούνι με το μοχλό γρήγορης αποδέσμευσης (QR) στην αριστερή πλευρά του ποδηλάτου. Βεβαιωθείτε ότι άξονας του τροχού είναι καλά τοποθετημένο στο πηρούνι. Αν πρέπει  ξεβιδώστε το QR να παρακάμψει δοντάκια του πηρουνιού, κρατήστε πατημένο το μοχλό ανοικτό και γυρίστε το παξιμάδι δεξιόστροφα. Η προσαρμογή είναι σωστή, όταν το QR αρχίζει να σφίγγει αφού έχετε κλείσει το μοχλό για στα μισά του δρόμο. Η δύναμη που απαιτείται για να ολοκληρωθεί θα πρέπει να είναι αρκετή για να αφήσει μια εντύπωση στην παλάμη σας, και ο μοχλός πρέπει να κλείσει και μπαίνει δίπλα στο σωλήνα του πιρουνιού. Η διαδικασία είναι παρόμοια για τον πίσω τροχό, αλλά η  σύσφιξη του QR πρέπει να είναι τόσο εύκολο σαν να ρίχνεις το μοχλό, επειδή εσείς δεν χρειάζεται να αλλάξετε προσαρμογή του. Κατά την εγκατάσταση ενός πίσω τροχού, θυμηθείτε να ρυθμίσετε την αλυσίδα στον μικρότερο γρανάζι, όπου ήταν και όταν αφαιρέθηκε ο τροχός. Βεβαιωθείτε ότι το ελαστικό είναι κεντραρισμένο μεταξύ των ψαλιδιών πίσω από την μεσαία τριβή και των ψαλιδιών πίσω από το φρένο. Κλείστε το QR, έτσι ώστε ο μοχλός να καταλήγει μεταξύ του αριστερού βραχίονα αλυσίδας και οπίσθιου τριγώνου, όπου δεν μπορεί να χαλαρώσει κατά λάθος. Τελειώστε την εργασία, συνδέοντας το καλώδιο του φρένου ή με το κλείσιμο του  QR φρένου.

Είστε πλέον έτοιμες να συνεχίσετε τη βόλτας σας!

Εργαλεία και αναλώσιμα
Εφεδρική σαμπρέλα.
2 λεβιέδες ελαστικών.
Τρόμπα.

Ρώμας Σταμάτης
Προπονητής ποδηλασίας
www.romasprotraining.gr
TWITTER:RomasProTrainin

1 Comment

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.